<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service

This Page

has moved to a new address:

http://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Wandelblog Didier Reynaert: 31 januari 2016 : Laplaigne (Adeps) (20 km)

zondag 31 januari 2016

31 januari 2016 : Laplaigne (Adeps) (20 km)

Langs kanalen en Schelde in het Parc naturel des Plaines de l'Escaut



Adeps-wandeling vanuit Laplaigne, een deelgemeente van Brunehaut, gelegen ten zuiden van Doornik en tegen de Franse grens.

Tijdens deze tocht wandelde ik vooral langs de oevers van twee kanalen en van de Schelde.
Een veldweg bracht mij eerst van Laplaigne tot bij het kanaal Nimy-Blaton-Péronnes. Weldra bereikte ik de sluis van Maubray en wandelde verder langs de andere oever van het kanaal tot bij Morlies.
Wat later kwam ik bij het "oude" en het veel kleinere, maar charmante kanaal Pommeroeul-Antoing. Ik herinnerde deze waterweg van een eerdere tocht vanuit Péronnes (Péronnes 21 juli 2012). Dit kanaal is één van de oudste kanalen van België (ingewijd in 1826) en het zorgde destijds voor de verbinding van het steenkoolbekken van de Borinage met de Schelde. Sedert 1964 is het kanaal niet meer bevaarbaar en is er geen scheepvaart meer mogelijk. Ik stapte over het jaagpad en merkte de roodwitte GR-tekens op van de GR123 (Tour du Hainaut Occidental en 213 km lang). Ondertussen passeerde ik enkele vervallen sluizen met de bijhorende sluiswachtershuisjes. Wat verder bereikte ik Le Grand Large van Péronnes, een kunstmatig meer en een droogdok, waar binnenvaartschepen worden hersteld. Oude, vervallen schepen en plezierboten liggen langs de oever aangemeerd. Voorbij de sluizen van Péronnes bereikte ik de Schelde en ik vervolgde de tocht verder over het jaagpad stroomopwaarts van de rivier. Wat verder zie ik het kerkje van Bléharies, waar de Schelde vanuit Frankrijk ons landje binnenstroomt. Voordat ik het dorpje bereikte, stuurde het parkoers mij over een drassige en modderige veldwegen door de oude moerassen van Laplaigne terug richting startzaal.


Mijn fotoreportage : Laplaigne 31 januari 2016








Labels: ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage