<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service

This Page

has moved to a new address:

http://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Wandelblog Didier Reynaert: 17 januari 2016 : Watervliet (22 km)

zondag 17 januari 2016

17 januari 2016 : Watervliet (22 km)

Doorheen de Meetjeslandse Polders in het krekengebied



Sint-Laureins of "Sente" ligt in het Meetjeslandse krekengebied in het noorden van Oost-Vlaanderen tegen de grens met onze noorderburen. Sint-Laureins bestaat uit een vijftal kleine dorpjes.
Het pittoreske Watervliet, de startplaats van de wandeltocht, is één van deze dorpjes. De wandeltocht ging richting Bentille,waar een rustpost was. Ik herinnerde mij het plaatsje van mijn 100 km-tocht van Brugge naar Boekhoute (en terug) uit 2008. Onderweg naar Bentille moesten we het Leopoldkanaal oversteken met het voetveer. Een medewerker van de organiserende wandelclub stond bij het veer en waarschuwde de wandelaars voor gladde ijsplekken. Ik kwam nu op het traject van de GR5A Noord en ik dacht terug aan de GR-tocht van Sint-Margriete naar Sas-van-Gent.
Na de eerste passage in de rustpost in Bentille wandelde ik meteen door en plande een stop bij de volgende doortocht. Ik passeerde wat later de Bentillekreek en stapte nu in de richting van de dorpskom van Sint-Laureins. Ik genoot ondertussen van het deugdoende winterzonnetje en het typische landschap van het Meetjesland: uitgestrekte polders, dijken, kreken en de lange indrukwekkende bomenrijen langs het Leopoldkanaal. Onderweg passeerde ik heel wat paaltjes van het wandelnetwerk Meetjeslandse Kreken.
Terug in Bentille gaf de afstandteller van mijn wandel-GPS 16 kilometer aan. Op de terugweg naar Watervliet herkende ik opnieuw een stukje traject van de GR5A Noord en liep een eindje over de Graafjansdijk. Voor ik Watervliet bereikte, stak ik opnieuw het Leopoldkanaal over met een voetveer. In Watervliet passeerde ik nog de "kathedraal van het Noorden" zoals de kerk van Watervliet in de volksmond wordt genoemd. Het informatiebord leerde me dat de kerk een bezoekje meer dan waard is. Helaas voor mij was de kerkpoort op slot.

Het was een prachtige wandeltocht doorheen het Meetjeslandse krekengebied.

Het parkoers op Gpsies: Watervliet 17 januari 2016


Mijn fotoreportage : Watervliet 17 januari 2016

wandelnetwerk Meetjeslandse Kreken

Bentillekreek



voetveer in Sint-Laureins



Labels: , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage