<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service

This Page

has moved to a new address:

http://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenienceā€¦

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Wandelblog Didier Reynaert: wandelen met GPS

woensdag 13 mei 2015

wandelen met GPS

Tijden veranderen, ook voor wandelaars en buitensporters. Vroeger trok men op pad met kaart en kompas, tegenwoordig met de wandel-Gps.
De wandelfederatie Aktivia publiceerde in haar recentste ledenmagazine een artikel over GPS-wandelen en startende GPS-gebruikers kunnen via de federatie een opleiding volgen. Enkele wandelclubs namen zelfs het initiatief om een volledige GPS-wandeling te organiseren. Sommige clubs plaatsen vooraf de GPS-tracks op hun site of blog.

Wat zijn mijn persoonlijke ondervindingen over het wandelen met GPS ?

Een aantal jaren geleden kocht ik mijn eerste wandel-GPS. Ik koos voor een Garmin-toestel type Oregon. In het begin moest ik als leek vooral het toestel en zijn mogelijkheden leren kennen. Daarbij was het boek "Garmin GPS Gids" voor mij een ideaal hulpmiddel en al doende leerde ik het apparaat gebruiken. Nu is mijn Garmin tijdens het wandelen mijn vaste metgezel.

Garmin GPS gids

Het toestel geeft belangrijke informatie over de route: bestemming, afgelegde afstand, wandelsnelheid, tijd, richting, hoogte enz.
Het afgelegde parkoers kan ik dan na de tocht op mijn laptop downloaden en verwerken in Google Earth of Google Maps en op mijn blog publiceren.
Regelmatig ga ik op het internet op zoek naar leuke wandeltochten. De GPX-bestanden kan ik dan op mijn GPS downloaden om dan later de wandeling met de GPS uit te stappen.
Met Basecamp, een gratis programma van Garmin, kan men zelf een route aanmaken en bewerken en nadien overbrengen op de GPS.

Kortom: het wandelen met GPS biedt heel wat mogelijkheden.

Vooraleer te vertrekken moet men er zich steeds van vergewissen of men de nodige reserve batterijen bij heeft en of de goede kaarten en routes/tracks op het toestel zijn opgeladen.


Interessante websites:




Labels:

1 reacties:

Op 13 mei 2015 om 22:39 , Blogger Unknown zei...

Kun je ook je foto's taggen op de route.

 

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage