<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

https://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service

This Page

has moved to a new address:

http://www.wandelblogdidierreynaert.be

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Wandelblog Didier Reynaert: 22 september 2013 : Wervik (12km)

zondag 22 september 2013

22 september 2013 : Wervik (12km)

37e Tabakstocht 


Reeds in de 17e eeuw werd er in de streek van Wervik tabak geteeld. Alhoewel het momenteel de enige regio in ons land is waar tabak er nog op betrekkelijk grote schaal wordt verbouwd, wordt de teelt toch steeds meer een folkloregebeuren.

De wandeltocht startte naar jaarlijkse traditie vanuit het Sint-Jozefscollege. Onmiddellijk na de start steek ik  de Leiebrug over en kom ik in Werviq-Sud (Frankrijk). Reeds 300 jaar (1713) vormt de Leie hier de grens tussen België en Frankrijk. Dit gebeuren werd dit jaar dan ook feestelijk herdacht.
Ik stap doorheen enkele woonwijken en kom uiteindelijk in het domein "Dalle-Dumont". Het gaat nu in stijgende lijn want ik moet de "Franse berg" (La Montagne) over. Ik stap voorbij het "wit kasteel" dat tijdens WOI dienst deed als veldhospitaal voor het Duitse Leger.
Boven op de "Franse berg" geniet ik van een mooi panorama. Ik daal nu af en kom voorbij een  Duitse militaire begraafplaats uit WOI, gelegen op de flank van de heuvel. Wat later bereik ik opnieuw de dorpskern en steek ik de Leie terug over en kom weldra bij de eerste controlepost in zaal Oosthove.
Daarna stap ik via het jaagpad langs de oevers van de gekanaliseerde Leie en passeer het bronzen kunstwerk " de Blauwer" (smokkelaar). Hier in de grensstreek werd vroeger duchtig gesmokkeld.
Ik kom wat later op het eiland "de Balokken", dat ontstond door de rechttrekking van de Leie.
Bij het verlaten van dit mooie stukje natuur zie ik de Briekenmolen en de statige toren van de Sint-Medarduskerk. Wat verder stap ik voorbij het Nationaal Tabaksmuseum en arriveer tenslotte terug in de startzaal.
Meer dan 2300 wandelaars namen deel aan de tocht.

De fotoreportage : Wervik 22 september 2013

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage